Z tisku jsem se dozvěděl a z vedení Českých drah mi bylo potvrzeno, že se Středočeský kraj chystá v prosinci 2005 zastavit dotování ztrátovosti provozu
na 9 železničních tratích kraje, mimo jiné trati Praha - Rudná u Prahy - Beroun. Tím by na nich došlo ke zrušení osobní dopravy. Výsledkem by kromě propuštění železničářů a zhoršení dopravní obslužnosti přilehlých území (nejde jen o Řeporyje a Holyně v zájmovém území Prahy 13) došlo i ke zvýšení provozu na silnicích a zhoršení životního prostředí. Lidé by museli jezdit autem nebo autobusem, které jsou ale pro životní prostředí podstatně škodlivější (citelně vyšší emise a hluk) než motorový osobní vlak. Mám za to, že zde hrozí chybné rozhodnutí s dlouhodobými negativními dopady na příslušné regiony. Není pravdivé tvrzení, že lokálkou Praha - Beroun přes Rudnou jezdí 3 - 4 cestující. V Prokopském a v Dalejském údolí ji vídám často a 10 - 20 cestujících v ní je běžných, o trojvagónové soupravě v sobotu dopoledne, kde za příznivého počasí je část cestujících nucena stát, nemluvě. Přitom na ní chybí důležitá zastávka Rudná u Prahy u přejezdu trati přes Plzeňskou, Rudná Hořelice, zastávka Praha Hlubočepy by měla být přesunuta k přejezdu se Slivenec-kou do centra Hlubočep, neboť je dnes mimo obec u bývalé keramičky daleko od cestujících. Zvážit lze i výstavbu zastávky Praha Hlubočepy (u bývalé konečné tramvají) a Praha Klukovice. Nelze samozřejmě předpokládat, že cestující půjdou na vlak 2 - 3 km. Ten se jim musí přiblížit, tj. musí se postavit chybějící zastávky nebo zastávky jako náhrada za ty špatně umístěné, což je případ současné zastávky Praha Hlubočepy.
Nemohu souhlasit s tím, že Středočeský kraj s cílem dosáhnout nevelkých úspor (za oněch
9 lokálek jde údajně o 20 mil. Kč/rok) zhorší přístupnost regionů veřejnou dopravou, podpoří další růst provozu na silnicích v okolí Prahy i v Praze. Nemluvě o ničení životního prostředí intenzivní silniční dopravou a obětech nehod na silnicích.
Ing. Jan Zeman,CSc., zastupitel za Prahu 13 |