Představujeme radnici - Co je krizové plánování?

V minulém čísle jsme zahájili seriál Představujeme radnici vysvětlením, kde je hranice mezi státní správou a samosprávou a krátkým rozhovorem s tajemnicí úřadu JUDr. Kateřinou Černou, která nám přiblížila povinnosti tajemníka. Bylo řečeno, že kromě jiného řídí odbor-kancelář tajemníka.

Čím vším se tento odbor zabývá? V první řadě vykonává úlohu sekretariátu tajemnice. To vůbec není snadné, protože tajemnice má trvale nabitý program a organizuje řadu akcí. Kromě pravidelných porad vedoucích odborů pořádá setkání tajemníků městských částí, pracovní semináře o nových zákonech a jejich aplikaci v praxi. Oddělení personální a mzdové má na starosti všechny záležitosti související s pracovněprávními vztahy – od organizace výběrových řízení na volná místa, přes přípravu pracovních smluv až po veškerou mzdovou agendu. Velký důraz je dnes kladen na průběžné zvyšování kvalifikace - oddělení zajišťuje kurzy a školení, včetně zvláštní odborné způsobilosti pro určený okruh úředníků. Všechny zmíněné záležitosti mají samozřejmě vliv na kvalitu práce úřadu.

Také další oblast v působnosti kanceláře tajemníka se ale života nás, občanů, dotýká, i když si to většinou nechceme připustit. Je to příprava na mimořádné situace. Anketa, kterou jsme provedli v Nových Butovicích s náhodnými chodci, potvrdila obecně známý fakt, že lidé možnost nějaké živelní pohromy nebo havárie raději vylučují. Katastrofální povodně v létě 2002 ukázaly, že přípravu na krizové situace nelze podcenit. Přestože Praha 13 je od Vltavy daleko, musí mít připravený scénář pro řešení různých jiných mimořádných událostí, přestože všichni doufají, že nikdy nebude nutno je použít.Vedoucího oddělení krizového řízení Jaroslava Matýska jsme se proto zeptali:

Co je úkolem krizového plánování?
Základním smyslem je příprava na krizové stavy a v případě jejich vzniku ochrana lidských životů, zdraví, majetku a životního prostředí. Pro Prahu 13 a Řeporyje je zpracován plán varování obyvatelstva, plán evakuace, plán ukrytí, plán výdeje prostředků individuální ochrany, traumatologický plán, požární poplachový plán, povodňový plán (pouze pro Řeporyje), plán nouzového přežití obyvatelstva (součástí jsou plány nouzového zásobování pitnou vodou, nouzového stravování a ubytování).

Existují ještě úkryty pro případ války?
Ano, u nás zejména v prostorách metra, dále je úkryt v objektu bývalé Mototechny v ul. Bavorská a nově opravený úkryt pod objektem Galerie Butovice.

Kde mohou občané získat informace, jak se v případě krize zachovat?
Podrobné informace jsou na internetových stránkách Magistrátu hl. města Prahy (www.praha-mesto.cz) a na stránkách Generálního ředitelství HZS (www.mvcr.cz nebo www.krizove-rizeni.cz).

Oddělení krizového řízení se ale nezabývá jenom krizovými plány. Jeho úkolem je zabezpečit materiální i finanční potřeby Sborů dobrovolných hasičů Stodůlky a Třebonice, takže zajišťuje nákup hasičské výstroje a techniky, výcvik a školení pro dobrovolné hasiče a součinnost s dalšími bezpečnostními složkami. Kromě toho má oddělení v působnosti oblast utajovaných skutečností a do konce loňského roku také agendu okolo výkonu civilní služby.

Samuel Truschka
Důležitá telefonní čísla pro krizové situace:
150 Hasiči
155 Záchranná služba
156 Městská policie
158 Policie ČR
112 Evropská linka tísňového volání
236 002 376 Informační středisko Magistrátu hl.m. Prahy
235 514 921 Krizové řízení MČ Praha 13
974 855 740 PČR Místní oddělení Stodůlky (ul. Mukařovského)
251 625 177 Městská policie (Lýskova, Stodůlky)
224 212 039 Hygienická stanice
267 310 543 Dodávky vody
267 055 555 Pražská energetika a.s.
840 555 333 Pražská plynárenská a.s.
1 239 Dodávky plynu – pohotovost
840 111 112 Pražské vodovody a kanalizace
244 470 800 Veřejné osvětlení
224 231 856 Technická správa komunikací
14 110 Stav ovzduší