Chci, aby strážníci byli více vidět na ulicích

K 1. březnu 2004 byl na základě výběrového řízení jmenován ředitelem obvodního ředitelství Městské Prahy 13 Ing. Josef Vrlík. Narodil se 17. 2. 1950 v Mohelně na jižní Moravě. Působil v armádě, od roku 2000 byl zástupcem ředitele Městské policie Prahy 13, poslední dva roky obvodním ředitelem Městské policie v Praze 8. Je zahrádkář, rád si zaplave a zahraje volejbal. Je ženatý a má dvě dcery. V Praze 13 má trvalý pobyt.

Nebojíte se být ředitelem Městské policie v místě bydliště?
Nebojím se, mým přáním bylo spolupodílet se na tom, aby třináctka byla bezpečnější. Situace v Praze 13 mi není neznámá, protože zde bydlím přes 15 let. A myslím si, že jinak se na všechno člověk dívá, je-li trvalým obyvatelem Prahy 13. Pálí ho daleko více problémů, než když denně někam dojíždí a se svým obvodem nežije. Má pak samozřejmě větší zájem na řešení problémů, které lidi trápí.


Jaký je podle vás hlavní bezpečnostní problém Prahy 13?
Třináctka je typická sídlištní zástavbou. Z toho vyplývá určitá anonymita soužití obyvatel, která usnadňuje kriminalitu v oblasti vykrádání vozidel, krádeží vozidel. Problémem je také bezpečnost dopravy, hlavně v okolí škol, bezpečnost v okolí stanic metra, zejména Nové Butovice a Luka a samozřejmě kriminalita v okolí velkých nákupních center.


Co je vaším hlavním cílem ve funkci?
Mým prvořadým úkolem je, aby strážníci byli více vidět v ulicích. Od toho se odvíjí možnost ovlivnit snížení počtu trestných činů, přestupků i zvýšení bezpečnosti dopravy.


Jaké budou vaše první kroky?
Chtěl bych stabilizovat počty strážníků v obvodu a konkrétních osobností ve funkcích okrskářů. Chci zvýšit počty okrskářů z hlediska jejich působnosti – systémem organizace a řízení služby okrskářů dosáhnout toho, aby v každém okrsku Prahy 13 působil v pracovní dny okrskář v době od 8.30 do 18 hodin. Chtěl bych, aby strážník mohl více spolupracovat s občany. Nechci, aby okrskář v pevných úředních hodinách musel sedět v kanceláři a čekat, až za ním někdo přijde. Rychlejší a přímější je, aby byl dostupný na mobilním telefonu a mohl přijet. V mnoha případech se tak pomůže zabránit trestnému činu.


Plánujete zmenšování okrsků?
V rámci městské části je dnes 12 okrsků. Místo zvyšování jejich počtu mám v plánu tzv. zdvojování okrskářů v rámci okrsku. Ti dva strážníci na okrsku jsou pak občanům k dispozici od pondělka do pátku od 8.30 do 18 hodin. Navazujícím úkolem je zlepšení úrovně a organizace hlídkové služby. Chtěl bych, aby jen na území Prahy 13 působily v nočních hodinách 2–3 autohlídky. V současné době je tu jedna hlídka a to je málo. Hlídková služba je hodně vytížená drobnými krádežemi v supermarketech, mnohdy to zabere až třetinu pracovní doby strážníka.


Budete prosazovat nějaká dopravní opatření?
Budeme hlavně kontrolovat dodržování dopravních předpisů a zvýšíme počty strážníků v okolí škol.


Co vzkážete občanům?
Budu se snažit stabilizovat pracovníky a přesvědčit strážníky, že práce u Městské policie je posláním a službou občanům. Tak beru i svoji funkci. Věřím, že se mi podaří pokračovat v dobré spolupráci s vedením městské části, ale i navázat kontakt se všemi iniciativami, které zde působí. Zároveň mi dovolte nabídnout kontaktní možnosti pro komunikaci s obvodním ředitelstvím: reditel.p13@mppraha.cz nebo tel. 251 625 175–6 a fax: 235 511 145.

Samuel Truschka

Bývalému řediteli obvodního ředitelství Městské policie Praha 13 Mgr. Jiřímu Primasovi, který odešel pracovat do soukromého sektoru, vedení městské části děkuje za vše, co pro Prahu 13 ve funkci ředitele vykonal.