Příjmy
Příjmová část rozpočtu je dynamicky se měnící soubor čísel prakticky výlučně rostoucí v globálních sumárních hodnotách v průběhu celého rozpočtového roku, má však dvě základní důležité podoby. První je výchozí rozpočet nezbytný pro krytí běžných provozních nákladů a představující soubor disponibilních prostředků známých již počátkem rozpočtového roku koncipovaný převážně podle platných rozpočtových pravidel pro obce a v některých případech doplněný mimořádnými investičními nebo neinvestičními prostředky schválenými pro městskou část již v úvodu fiskálního roku.

Ihned po schválení těchto výchozích rozpočtů zastupitelstvem městské části začíná pro vedení Prahy 13 nikdy nekončící snaha doplnit tyto schválené startovací finance dalšími prostředky ke krytí převážně rozvojových investičních aktivit. Základními zdroji těchto doplňkových rozpočtových financí jsou mimořádné investiční nebo neinvestiční dotace od hlavního města Prahy, dodatečné investiční dotace ze státního rozpočtu a vlastní zdroje převážně z příjmů hospodářské činnosti městské části, případně ze zvýšených daňových a nedaňových příjmů městské části. Tento soubor čísel pak tvoří příjmovou skutečnost každého rozpočtového roku. Rozdíly mezi výchozími a skutečnými příjmovými variantami rozpočtu pak ukazují jednak na vysokou úspěšnost stávajícího vedení městské části při hledání cest k získání dalších zdrojů k financování třináctky, ale také na vstřícnost hl. m. Prahy a možnosti těchto zdrojů v příslušném fiskálním roce.

Tato významná navýšení výchozího rozpočtu využívá městská část především pro dominantní výdajovou oblast rozpočtu, tj. pro oblast školství a dále pro zlepšování občanské vybavenosti této převážně sídlištní městské části. Nejvýznamnější dotační tituly pro rok 2000 jsou od hl. m. Prahy - daňová výtěžnost 123 mil.Kč přerozdělovaná městem, 49 mil.Kč ze státního rozpočtu na zajišťování státní správy radnicí městské části na úrovni obvodního úřadu (tato částka však zdaleka nepokrývá neustále širší spektrum působnosti přenesené ze státu na obce). Mezi nejvýznamnější dodatečné dotace od státu nutno zařadit investiční prostředky ve výši 10 mil. Kč ze státního rozpočtu na rekonstrukci kina Stodůlky, dále 5 mil. kč na revitalizaci bytového fondu, téměř 3 mil. Kč na sociální dávky a některé další položky. Od hl.m.Prahy byly získány dodatečné finanční prostředky převážně investičního charakteru ve výši 16 mil. Kč. Dominantní v této částce je 9 mil. Kč na zřízení Kulturního centra na Velké Ohradě. Významné bylo navýšení rozpočtu z vlastních zdrojů, především na mimořádné opravy škol ve výši 20 mil. Kč.
Zajímavý je jistě také rozklad skutečných příjmů pro rok 2000 z hlediska zdroje příjmů.

Čísla a grafické znázornění potvrzují rostoucí podíl vlastních příjmů městské části na celkových příjmech.
Výdaje
Celkové výdaje městské části Praha 13 v roce 2000 dosáhly sumární výše přes 304,5 mil. Kč z toho téměř 12,3 mil. Kč tvoří odvod magistrátu v souladu s rozpočtovými pravidly. Vlastní výdaje MČ na provozní a investiční účely představují za poslední rok druhého milénia přes 292,2 mil. Kč.Rozdíl mezi skutečnými souhrnnými příjmy a skutečnými výdaji tvoří jednak prostředky odváděné hl. m. Praze v rámci finančního vyrovnání, jednak investiční aktivity, které se nezdařilo z různých důvodů neovlivnitelných městskou částí zrealizovat a jsou převáděny do dalšího rozpočtového roku a jednak uspořené provozní prostředky především z provozu radnice, využitelné v dalším rozpočtovém období. Nejvýznamnější výdajovou položku, stejně jako v uplynulých letech, tvoří školství. Tato skutečnost je determinována demografickou situací třináctky, která je charakteristická nejnižším průměrným věkem a spolu s Prahou 15 pak nejvyšším procentem dětí předškolního a školního věku v celé Praze.
Povinnou školní docházku u nás v současné době absolvuje 7300 žáků a dalších více než 2000 dětí navštěvuje předškolní zařízení. Na školství v uplynulém roce městská část vynaložila 114,8 mil. Kč. K této položce je nutné připočítat náklady na smysluplné zajišťování volného času dětí (Dům dětí a mládeže, granty ...) ve výši 2,3 mil. Kč. Celkem tedy náklady na naši budoucnost dosahují výše 117,1 mil. Kč.
Další významnou výdajovou položkou je krytí veškerých nákladů na činnost 4 pracovišť radnice, která je navíc centrem správního obvodu Praha 13. Tato čtyři pracoviště jsou tvořena hlavní budovou v ulici Ovčí hájek, objektem v Hostinského ulici, kde je umístěn hlavně sociální odbor, dále zdravotnictví, živnostenský odbor, odbor životního prostředí a některé další útvary, dále pak samostatným objektem pro dávky Státní sociální podpory v Běhounkově ulici a lokalitou na Velké Ohradě, kde je soustředěna evidence občanů, občanské průkazy a některé další činnosti převzaté v poslední době od státu. Náklady na tuto oblast státní správy a samosprávy dosáhly v roce 2000 výše 97,8 mil. Kč. Polovina těchto nákladů je kryta dotacemi ze státního rozpočtu, menšími částkami přispívá hl. m. Praha a zbytek hradí městská část ze svých příjmů.
Náklady na úklid veřejné zeleně, zajišťování odvozu tříděného a velkoobjemového odpadu, na úklid veřejných prostranství a další činnost související s oblastí životního prostředí dosáhly v roce 2000 částky 15,7 mil. Kč.
Na sociální oblast, jmenovitě na dávky zdravotně postiženým občanům, dávky sociální pomoci, pečovatelskou službu, pomoc seniorům, kluby důchodců, sociální pomoc dětem a mládeži bylo v roce 2000 vynaloženo z rozpočtu městské části celkem 25,3 mil. Kč. V této částce nejsou zahrnuty dávky státní sociální podpory, které pro Prahu 13 dosahují průměrné roční výše 200 až 210 mil. Kč a jsou plně refundovány státem.
Oblast kultury si v roce 2000 vyžádala náklady ve výši 13,8 mil. Kč. V této částce jsou zahrnuty dotace Domu kultury Prahy 13, činnost galerie, vysílání televize pro Prahu 13, regionální časopis STOP a další položky.
Oblast zdravotnictví je finančně saturována ze zdrojů mimo rozpočet městské části, především ze státního rozpočtu. Pouze Lékařská služba první pomoci, provoz stacionáře Diakonie pro postižené děti a prevence proti drogám a alkoholu je hrazena ze zdrojů městské části, a to ve výši 3,3 mil. Kč. Náklady na provoz jeslí dosáhly výše 4,7 mil. Kč - náklady na jedno dítě tak překročily částku 80 tisíc Kč za rok. Celkem výdaje za zdravotnictví a jesle dosáhly v roce 2000 téměř 8 mil. Kč.
Projekční a přípravná fáze investičních aktivit si vyžádala v rámci územního rozvoje Prahy 13 náklady ve výši 8,1 mil. Kč.
Ostatní náklady obsahují především údržbu místních komunikací (silnice všech tříd jsou převážně ve správě TSK jejíž provoz plně financuje hl. m. Praha), dále činnost zastupitelských orgánů, činnost dobrovolných hasičských sborů a některé další položky v celkové výši 6,4 mil. Kč

Predikce na rok 2001 z hlediska skutečných konečných příjmů je mimořádně zajímavá. Vedení městské části již získalo předběžné přísliby účelových dotací od kompetentních orgánů města na výstavbu radnice Prahy 13 ve výši 40 mil. Kč. Tato rozvojová aktivita je pro naší významnou a perspektivní městskou část nezbytná z celé řady závažných důvodů. Realizací by se uvolnilo více než 50 bytů, ve kterých úřad provizorně působí. Odstranily by se naprosto nepřijatelné současné podmínky funkčnosti radnice pro občany i pro pracovníky úřadu ať již z hlediska protipožární bezpečnosti, neexistence základních hygienických podmínek, dopravy do vyšších pater, aplikace moderních technologií vyřizování žádostí občanů, bezbariérovosti a z celé řady dalších závažných argumentů. Pro letošní rok byla také od města získána účelová dotace ve výši 9 mil. Kč na adaptaci prostor v Obchodním centru Velká Ohrada pro působení kulturního centra. Stát posílí náš rozpočet o částku 10 mil. Kč pro účely napojení našich škol na internet a o částku 30 mil. Kč na výstavbu tělocvičny u školy Mládí ve Stodůlkách. Vedou se jednání o získání státních dotací na bytovou výstavbu ve výši řádově desítek milionů korun. Existují všechny předpoklady pro to, aby rozpočet roku 2001 byl rekordním v celé historii třináctky. O všech významných skutečnostech souvisejících s vývojem rozpočtu Městské části Praha 13 v prvním roce nového milénia budou občané průběžně informováni.
|